torstai 18. helmikuuta 2016

19.2 Akararoa - Christchurch

Viimeinen ajopäivämme lähti käyniin reilulla aamiaisella Akararoan kylänraitilla. Sitten lähdettiin ajamaan Banksin niemimaan pohjoispuolta pitkin Christchurchiin. Välillä oli pikkasen teissä hakemita, mutta löydettiin oikeat reitit kaupunkiin. Pyörien palautus vuokraamoon josta ystävällisesti kuljettivat meidät hotelliin. Illallinen vanhaan puutaloon tehtyyn ravintolaan ja illallisen jälkeen tehtiin kävellen kierros kaupungin keskustaan jossa on vielä lukuisia kiinteistöjä suljettuna ja purkua / korjausta odottamassa 2011 maanjäristyksen jäljiltä. Nyt on matka sitten taputeltu. Kiitos kaikille matkakumppaneille mukavasta reissusta. Säät suosi meitä erinomaisesti ja kalustossakaan ei ollu ongelmia reissun aikana. Muutamat minä mukaanlukien jäädään tänne vielä yhdeksi extrapäiväksi nauttimaan vielä hetki lämmöstä. Tänäänkin on Christchurchissa pilvetön päivä.

Aamiaista odotellessa

Maanjäristyksessä tuhoutunut kirkko

keskiviikko 17. helmikuuta 2016

18.2 Cromwell - Akararoa

Toiseksi viimeinen ajopäivä ja eilisen sateet olivat onneksi yön aikana väistyneet. Tänään oli jälleen hieno reitti. Ensin mutkatietä joenvartta seuraten ja sitten alas vuoristosta tasamaalle. Tie kulki läpi kumpuilevien maastojen ja maaseudun läpi Banksin niemimaalle ja lopuksi kauniiseen Akararoan kylään. Loppu kiipeäminen vielä majapaikkaan kukkulan varrelle ja pieni reippailu kylän raitille illalliselle. Huomenna sitten reissun viimeinen pieni ajo Christchurhiin.

tiistai 16. helmikuuta 2016

17.2 Te Anau - Bluff - Cromwell

Vajaa pari viikkoa sitten oltiin maan pohjoisimmassa pisteessä, joten tänään olikin sitten vuorossa eteläisin piste Bluff. Ennen sitä käytiin kuitenkin vierailemassa rautakaupassa Invercargillissä. Eikä missään ihan tavallisessa vaan siellä on näytillä Burt Munron, eli maailman nopeimman intiaanin ennätyspyörät, sekä muita vanhoja pyöriä, autoja ja koneita. Bluffissa pieni valokuvaussessio ja kohti pohjoista. Alkumatka on tasaista mutta ennen päätepistettämme Cromwelliä alkoi taas olemaan mutkaista tietä. Tänään satoi jonkun verran, mutta päästiin perille ajoissa, joten saadaan ajovehkeet kuivattua huomiseksi. Mukava majapaikka meillä täällä ihan kylän ja golfkentän vieressä.

Bensaa koneeseen ja taas mennään

Pienellä kahvitauolla

...jossa ihmeteltiin rekkaa samalla

E. Haynesin rautakaupassa

...jossa se maailman nopein intiaani majailee

Sympaattinen pieni perämoottori

Bluff ja eteläisin piste

maanantai 15. helmikuuta 2016

16.2 Queenstown - Milford Sound - Te Anau

Tänään oli ensimmäinen reissun vähän harmaampi päivä, mutta tämä eteläosa maata on yleisestikkin sateisempi. Hyvin ansaitun vapaapäivän jälkeen startattiin jälleen matkaan ja kohti Milford Soundia, yhtä maailman arvostetuinta luontokohdetta. Parin tunnin risteily vuonossa ja Te Anauhun illaksi. Sadekkin taukosi paluumatkalla. Sen verran on täällä turisteja, että mekin ollaan nyt kolmessa eri majapaikassa tämä yö. Tosin ovat melko lähellä toisiaan, että ei sen suhteen ongelmaa. Maittava illallinen kruunasi tämänkin päivän.

Lähdössä Queenstownista
Pieni kahvitauko matkan varrella

Milford Sound -laivaan menossa

Risteilyn maisemia

Vuonossa on välillä kovia tuulenpuuskia

Milford Sound

sunnuntai 14. helmikuuta 2016

15.2. Queenstown

Vapaapäivä Queenstownissa. Minä, Tuomas ja Eveliina lähdettiin kokeilemaan maailman ensimmäistä Benjihyppypaikkaa. Tuomas kuvasi ja me Elinan kanssa loikattiin. Eipä ollut tullut vielä tuota ennen kokeiltua ja hauskaa se oli. Loppu porukka kävin suihkumoottoriveneajelulla eikä siitäkään puuttunut jännitystä. Keskustaan syömään ja vielä lopuksi saunottiin majapaikasamme. Mukava vapaapäivä kaikilla.

Jettiajelulla 1

Jettiajelulla 2

Eve roikkuu köyden päässä
...ja tässä loikaa itse matkanjohtaja

lauantai 13. helmikuuta 2016

14.2 Fox Glacier - Queenstown

Upea oli jälleen aamu Fox Glacierissa. Osa porukkaa oli eilen iltana buukannut helikopterajelun jäätikölle ja lensivän sinne aamulla. Kävi hyvä tuuri, koska näkyvyys jäätiköllä oli erinomainen. Lentojen jälkeen suunnattiin matkaan ja olipa taas hienot päivän tiet. Ensin vähän mutkaista tietä rantaan ja sieltä Haastin kylään kahvitauolle. Haastista matka jatkui kukkuloiden läpi Wanaka ja Hawea järvien Wanakan kylään jossa päivän toinen kahvitauko. Sitten ylös reilun kilometrin korkeuteen ja alas kohti Queenstownia. Loppumatkasta vielä käytiin jäätelöpaussilla vanhassa kultakylässä Arrowtownissa. Oli hieno päivä tänään upeine maisemineen. Hyvin ovat säätkin meitä suosineet toistaiseksi täällä.

Aamuaurinko Fox Glacierissä

Arrowtown

perjantai 12. helmikuuta 2016

13.2 Reefton - Fox Glacier

Aurinkoisena valkeni aamu Reeftonissa kun pakattiin pyöriä majapaikan pihalla. Reefton on tosiaan pieni ja idyllinen maalaiskylä ja oli hiljainen yö. Aamiaiselle ajettiin pääkadun ( Broadway) varrella sijeitsevaan eiliseen illallispaikkaan joka toimi tänään siis aamiaspaikkana myös. Tuhti aamiainen ja matkaan kohti hyljekolonnaa. Alkumatkasta tie oli jonkin aikaa poikki maratonin vuoksi. Päästiinkin sitten ajelemaan juoksioiden keskellä lähes Cape Foulwindiin saakka. Näkyi niitä muutamia hylkeitä sekä meressä että rannalla. Matka jatkui rantatietä pitkin hienoja mutkia ajellen aina tänne Fox Glazierille saakka. Tänään meni sen verran pitkään että helikopteriajelut saavat odottaa huomista.

Lähdössä Reeftonista Nurses homen pihasta

Aamiainen kaikilla herkuilla

Aamiaispaikka on perustettu jo toissa vuosisadalla

Reeftonin aamuruuhkaa pääkatu Broadwaylla

Tie hetken poikki juoksukilpailujen takia

Hyljekolonna. Koita etsiä kuvasta hylkeitä

Tämmöinen trumppa oli matkan varrella

Taustalla näkyvät jäätiköt viimeisellä tankkaustauolla Franz Josefissa.